Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the uael domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/gardony4/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the theplus domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/gardony4/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Bűvös virág – interjú Frigyesi Andrással – Gárdonyi Géza színház – Eger

Bűvös virág - interjú Frigyesi Andrással

A kétszáz éve született Madách Imre fiatalon, mindössze 42 évesen halt meg. Küzdelmeiről, a hazaszeretethez, a hithez és a nőkhöz való viszonyáról mutat képet a Gárdonyi Géza Színház legújabb előadása. A Bűvös virág című darab szerzője és az előadás rendezője Frigyesi András, akivel a március 24-ei ősbemutató kapcsán beszélgettünk.

Hogyan született meg a darab ötlete?

– Még a kényszerű bezárás előtt keresett meg Blaskó Balázs igazgató úr, hogy a 200 éve született Madách Imre előtt tisztelegve hozzunk létre egy előadást. Kezdetben inkább olyan produkcióban gondolkodtunk, melyet középiskolákba, különböző intézményekbe vinnénk el, de a munkafolyamat során nagyszínpadi bemutatóvá érett a Bűvös virág. A magyar irodalomban eddig két színmű született az íróról: az egyik Egressy Zoltán Vesztett édenje, a másik T. Pataki László Lidércfénye. Mindkettő középpontjában a Majthényi Anna – Fráter Erzsébet konfliktus áll. Én olyan érzelmes egyfelvonásosban gondolkodtam, amely az író embert próbáló életútjának hármas szenvedélyét ragadja meg: a nőkkel való kapcsolatát, az istenkeresést és a hazaszeretet jelentőségét. Madáchot már diákkoromban közel éreztem magamhoz, életét, műveit alaposan ismerem, épp az anyag terebélyessége miatt nehéz volt kiválogatni, mit mutassunk meg belőle a mai nézőknek. Úgy döntöttem, a stabil értékrend nélkülözhetetlenségét állítom a középpontba. Madách Imre  nemcsak a magyar, hanem a világirodalom egyik jelentős alkotója is: talán sokan nem is tudják, hogy fő műve, Az ember tragédiája a világ legtöbb nyelvére lefordított magyar mű. Mert világdráma, azaz emberiségköltemény: az emberi lét alapvető kérdéseire keres választ. Erős szellemi hatása minden embert megérint.

–        Mi jellemezte a nőkkel való kapcsolatát?

–        Életét, sorsát tekintve rendkívül fontos az édesanya, a hithű katolikus, negyvenes éveiben megözvegyült Majthényi Anna és a csapongó lelkű, zabolátlan feleség, a szegény nemesi családból származó, kálvinista Fráter Erzsébet szerepe. De nem igaz   az olykor még irodalomórákon is terjesztett klisé a gonosz anyós és az őrült feleség viszonyáról. Sokkal inkább arról van szó, hogy mindkét nő teljes embert kívánó, kizárólagos szeretetet követelt, s Madách boldogsága e két szeretet között veszett el. Más hölgyek is komoly szerepet játszottak Madách életében, például házasság előtti múzsája, Dacsó Lujza, aki fiatalon meghalt, vagy plátói szerelme, Veres Pálné, akihez a legszebb szerelmes verseit írta. Az általam írt mű címe, a Bűvös virág a nő metaforája. A Mózes című darabban írja Madách: „Fiam, fiam – a nő bűvös virág. /Illatja édes – ámde illatával /Méreg lopózik szűnkbe – mely megöl.”

–        Az Istenhez, a hithez való megérkezése mennyiben segítette őt akár a magánéletét, akár az irodalmi pályáját tekintve? 

–        1858 karácsonyán, már elvált férfiként nagy önvizsgálatot tart. Megérzi és megérti, hogy ő egyedül nem képes a konfliktusait megoldani, nyomasztja a gyerekei sorsáért érzett felelőssége, belátja hibáit, s így talál el Istenhez. A hitből merít erőt, és innentől kezdve sikeres a politikában, s magánéletében is relatív nyugalomra talál. Ekkortól kapcsolódik be a tudományos életbe, s Az ember tragédiája meghozza az irodalmi áttörést is. Nemcsak magánéleti kapcsolatai, hanem a forradalom következményei is megtépázták lelkileg. Talán nincs olyan magyar család, aki annyit áldozott volna a forradalom oltárán, mint a Madách-család, hiszen egyebek mellett 1849-ben a költő nővérét, Máriát, annak első házasságából való tizenöt éves fiát, illetve Mária második férjét Erdélyben brutális kegyetlenséggel meggyilkolták. Öccse is meghalt ekkortájt, a katonaként, Kossuth túlhajszolt futáraként szerzett tüdőgyulladásban, az írót pedig halálra ítélt szabadságharcosok rejtegetésének vádjával elfogták és börtönbe vetették. Közel egy évig raboskodott, amely körülmény testi-lelki bajait nagyon megnövelte.

–        Kik azok az életében még fontos szerepet játszó személyek, akik megjelennek a darabban?

–        Értékrendzavaros világunkban különösen fontos meglátni és megélni, hogy mennyire meghatározó érték és erőforrás a barátság. Madách teljes életét végigkísérte Szontágh Pál, aki barátja halálos ágya mellett is ott állt. A darab ezért kiemelt értékként mutatja be Madách és Szontágh kapcsolatát. Izgalmas az az út is, amelyet a szakmai mentorból Madách barátjává vált Arany Jánossal járt be a Tragédia szerzője. Sajnos az egyfelvonásos nem ad elég teret ennek teljes fölvázolására, de a megismerkedésük bemutatásával sejtetni tudtuk, hogy e két ember viszonya rejteget még értékes titkokat.

–        Eltekintve a jubileumtól, milyen tekintetben aktuális ma ez az előadás? 

–        A szenvedélyek, az érzelmek, az emberi kapcsolatok és az általuk megnyilvánuló értékrend minden korban aktuális. Küzdelmekre sarkallnak, amelyek ma is felemelhetik, vagy lerombolhatják az ember lelkivilágát. Iránytűként szükségünk van Madách szellemi hagyatékára is.

Olvasta már?


Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/gardony4/public_html/wp-includes/functions.php on line 5471